Er du lei av kvinnedagen?

Hvert år når vi nærmer oss 8. mars starter debattene og uenighetene om feminisme og likestilling. Det blir ofte satt spørsmålstegn ved feminismens rett til liv i et av verdens mest likestilte land, Norge. Man kan bruke lang tid på å diskutere likestilling som globalt spørsmål men jeg vil skrive noen ord om likestilling i Norge i 2017.

Jeg vil begynne med feminismen. Å være feminist er å være for likestilling. Feminisme har ikke en politisk farge, ei heller er det forbeholdt et politisk parti. Begrepet feminist er heller ikke forbeholdt en gruppe kvinner. Det er ikke et kjønn som kan forbeholde seg begrepet feminist. Feminismen er en samfunnsbevegelse og målet bør være at flest mulig, uavhengig av bakgrunn, politisk farge og kjønn, vil være feminist.

Det er mange uenigheter og grupperinger innen feminismen, men man kan fint kombinere det å være feminist med å være uenig med Kvinnegruppa Ottar eller Gutteklubben Grei. Svarene på hvordan vi skal bli et likestilt samfunn er mange, derfor er det uenigheter og det er helt greit. Så lenge man er for likestilling er man feminist.

Det er selvsagt innhold i det å være feminist. Det er å anerkjenne forskjeller som finnes mellom kjønnene i dagens samfunn. For å forklare disse forskjellene vil jeg hoppe fra det overordnede samfunnsnivået og ned til personlig nivå. Jeg skal nemlig bli tante! Uansett kjønn så kommer jeg til å være enormt glad i den ungen. Men om det blir ei jente eller en gutt vil ha stor betydning for dette barnets liv.

For i dagens samfunn vil min lille niese måtte regne med å tjene 176 000kr mindre enn min nevø. Det er langt større sjans for at nevøen min får en lederjobb enn niesen min. Det er over dobbelt så stor sjanse for at min niese ender opp i en deltidsjobb enn det er for at nevøen min gjør det samme. Det er over dobbelt så stor sannsynlighet for at nevøen min blir ordfører i kommunen enn at min niese blir det. Hvis man bare ser på kjønn.

I tillegg er det de mer personlige faktorene som utgjør rammene for vår oppvekst og hvordan vi utvikler oss som mennesker. Uavhengig av oppdragelsen min bror og hans samboer gir barnet er det for eksempel mye mer sannsynlig at min niese leker prinsesse, går kledd i rosa og får anerkjennelse for sitt utseende. Samtidig som nevøen min mest sannsynlig får leke superhelt, gå kledd i blått og får anerkjennelse for å være en tøffing.

Disse eksemplene er en side av saken, det finnes mange andre eksempel og historier. Dette betyr ikke at det er gitte fordeler med det ene eller andre kjønn, men at forutsetningene og mulighetene dine i alt for stor grad defineres av kjønn. Med dette vil jeg ikke generalisere, men vise en trend. Den trenden som preger ditt og mitt liv. Uten at det dreier seg om hvem vi er som personer, hvem våre foreldre var eller valgene vi tar. Det er status for likestilling i Norge i året 2017.

Jeg vil at barnet jeg skal bli tante til skal ha gode muligheter og sjanser i livet uansett om er en jente eller gutt. Og da er ikke likestillingen i Norge god nok.  

Er du lei av kvinnedagen? Jeg er ikke det. Hvis vi sier oss fornøyde nå, så vil min nevø og niese oppleve at kjønn legger føringer på deres liv, akkurat som det gjør på våre liv i dag. Hvis vi sier oss ferdig med kvinnekamp og 8. mars aksepterer vi disse forskjellene som normale og riktige.  

Jeg vil ikke bruke kvinnedagen til å peke på de løsningene jeg mener er riktige eller gale. Det kan jeg gjøre resten av året. Jeg vil bruke kvinnedagen til å minne deg om at feminisme ikke handler om at kvinner skal få makt og muligheter over menn. Det er ikke en kamp mellom kjønn. Mener du at mennesker skal ha makt over sine egne liv? Da er du med i den brede bevegelsen feminisme. Velkommen på laget!



Feminisme handler om å fjerne føringer i samfunnet og gi mennesker makt over sine liv.

26 kommentarer

#Fakte er vanskelig

07.03.2017 kl.21:36

Helt utrolig med totalt fravær av fakta.

Feminisme var en gang om likestilling med det er lenge siden. 1 av 5 kvinner i USA kaller seg feminist, i UK er det under 7% av kvinner som kaller seg feminist selv om 98% er for likhet mellom kjønnene. Dette er fordi feminist har byttet mening og handler i dag om manns hating, syting og fordeler til kvinner.

Og så dine GROVE feil i lønns kampen. Kvinner som ikke tar ut permisjon men jobber like mange timer som en mann stiger jevnt over fortere i karrieren og tjener bedre en sine mannlige kolleger. De kvinner som ønsker å jobbe mindre timer, ha mer permisjon, barn osv tjener mindre totalt. Du burde være gammel nok til å vite forskjellen mellom lønn og inntekt. Menn tjener ikke mer men har høyere inntekt pga de jobber jevnt over mange flere timer. Du bør vite dine fakta før du sprer slik løgn og usannheter.

Sceptic

07.03.2017 kl.22:55

Med den utviklingen vi ser i skoleverket i dag vil antakelig din niese få en god utdannelse, lagt til rette for jenter, mens din nevø må ta til takke med noe som er tilrettelagt for jenter og gjør gutter til skoletapere. Hater du vikrkelig din nevø så mye st du synes at det er OK, bare fordi han er gutt?

07.03.2017 kl.23:15

Din lille niese må leve lenger, stakkars.

Mens din lille nevø får kjenne spenningen ved å bli sosial taper og jobbe i de farligste yrkene. Han risikerer ingen konkurranse med kvotering der.

Slutt med tullet

07.03.2017 kl.23:33

Jeg sluttet å lese da det første du nevnte var lønnsforskjellene som dere feminister elsker å sutre om... du vet, de ikke-eksisterende forskjellene som har blitt debunked flere ganger. Kan du ikke bare være ærlig, og heller innrømme at du hater menn og skulle ønske kvinner fikk betalt mer kun fordi de var kvinner? Eller kanskje du kan gjøre som feminister flest, og heller skrive en blog der du skryter av Islam, og roser hijaben som det ultimate kvinnefrigjørings-verktøy?

Slutt med tullet

07.03.2017 kl.23:36

Jeg glemte forresten å si en ting. Det med at det er X ganger større sjanse for at en gutt kan bli og datt, fremfor en jente... det er fordi jenter generelt VELGER ANNERLEDES. Det er så utrolig mange kjønnskvoter i dag at jenter kan gjøre det de vil, så lenge de VIL. Men som feminister flest, så driter du en lang vei i kvinners frihet, for du vil helst at alle kvinner skal følge dine ordre, fordi du selvsagt vet best. Helt på trynet at folk som deg får bruke Nettavisen som en prekestol for å diktere hva folk bør gjøre med livene sine.

En mann

08.03.2017 kl.00:26

Jeg forbinder feminisme og likestilling med vikarierdende argumenter for at kvinner skal skaffe seg fordeler på menns bekostning og forakt for menn generelt.

Random dude.

08.03.2017 kl.01:09

Jeg er for likestilling, men er ikke feminist. Det at du prøver å tilegne feminisme til å ha monopol på likestilling er noe du har ikke har rett på å gjøre. Du hevder at feminisme ikke har et politisk parti, men den har fortsatt en politisk venstre orientert hegemoni. Feminisme eksisterer ikke bare på et individ nivå, men er også i like stor grad politisk.

Bjeff!

08.03.2017 kl.01:28

Alt dreier seg om høyest mulig lønn og mest mulig makt....

Jeg spyr.

Tone

08.03.2017 kl.01:36

Jeg er for likestilling og har ytt min soldie skjerv av kostbare utradisjonelle valg. Jeg har revet murer og banet vei for dem som kommer etter.

Men fri og bevare meg fra merkelappen feminist. Absurd at en betegnelse som fremmer ét kjønn, skal monopolisere den ytterst form for likestilling. Hva med maskulinist?

Feminismen krever at jeg skal velge, ikke ut fra mine ønsker, men hva som fremstår som mest 'likestilt'. Dermed kan min mann velge deltid og barn og hylles som en helt. Men om jeg gjør det samme er jeg et mehe og min mann en drittsekk.

Likestilling er frihet til å velge, uavhengig av kjønn, også om man velger utpreget kjønnstradisjonelt.

Trond

08.03.2017 kl.08:42

Hvorfor tar ikke "feministene" tak I det virkelige problemet islam ?? her blir unge jenter tvangsgiftet med ukjente fettre, de blir kjønnslemlestet, fullstendig undertrykket, men ikke ett eneste ord fra disse feige "feministene" disse feige kjerringene gjør meg direkte kvalm.

Stemmefiskene

08.03.2017 kl.09:02

Denne dagen går 'kvinner' i tog bl.a. for å opprettholde og styrke kjønnsdiskrimineringen i Likestillingsloven...og de får til og med med seg 'menn' (nyttige idioter).

Og likelønn...det er som å kreve at all frukt skal koste det samme, uansett.

Hvor er dere ekte Menn og Kvinner?

DW

08.03.2017 kl.09:46

Jeg er skuffet over at lederen til Senterungdommen ikke har lest seg opp på forskjellen på lønn og inntekt. Når du stiller politisk så forventer man nesten at man skal komme med saklige argumenter.

Det virker nesten som du syns det er viktigere med at like mange kvinner som menn får ha de samme stillingene, enn at kvinner får velge selv.

Jeg vil oppfordre deg til å lese kilder fra begge sider av saken. Er det ikke det politikk også handler om? Se ting fra begge sider og komme med de beste forslagene etter nøye overveielse.

Tonje

08.03.2017 kl.10:03

Super bra artikkel! Deilig at noen kommer med en oppklaring om hva feminisme faktisk er, det er det tydeligvis et behov for hvis man ser i kommentarfeltet!

Vegard

08.03.2017 kl.10:06

Hvis dette er presisjonsnivået ditt så skjønner jeg hvorfor du er feminist, for dere er svært sjeldent opptatt av fakta. I Norge har vi likelønn. Det å gjenta løgnen om "lønnsgapet" gjør ikke at det blir annerledes. Du må gjerne argumentere for at typiske "kvinneyrker" bør lønnes høyere, men da bør man hvis man ønsker et likestilt samfunn bli skamfunn hvis man argumenterer med kjønn. Hvis den jobben disse folka gjør er verdifull for samfunnet bør de lønnes bedre, ikke fordi de er kvinner men fordi de gjør en viktig jobb. Det som dere feminister aldri liker å nevne er fordelene kvinner har idag i vårt samfunn. Dere lever lenger, og dere koster samfunnet 6 ganger mer per leveår enn menn. Og du definerer feminisme som noe som har med likestilling å gjøre. Mulig dere ønsker likestilling, men har det noen gang skjedd i Norges historie at dere feminister har stått på barikadene for problemer som primært rammer gutter og menn? Når var det sist dere krevde tiltak mot alle de unge menn som nå om dagen tar selvmord? Når krevde dere tiltak for å tette "leveårs-gapet"? Eller at stadig flere unge gutter blir dopet fordi de ikke "passer inn" i skolen? Hvor er dere, hvis dere faktisk ønsker likestilling? Personlig håper jeg at jeg aldri får en sønn, for han må jobbe hardere enn jentene, oppleve langt større risiko for skader og død enn jenter, ha tilnærmet null mulighet for hovedomsorgen ved skillsmisse, og i tillegg måtte dø 4 år tidligere enn sine jevnaldrene av motsatt kjønn.

Mansfeministen

08.03.2017 kl.10:48

Er vel egentlig bare å lese i kommentarfeltet der bittre og grinete menn gir klart uttrykk for at ja, vi trenger fortsatt feminisme og kvinnekamp.

Maken til tapere.

Trond

08.03.2017 kl.11:06

Mansfeministen !!! Hva skal man med kvinnekamp når kvinner er så til de garder feige, hvorfor tør man ikke ta opp undertrykkelsen innen islam ? hva med tvangsekteskap? kjønnslemlestelse? påtunget politisk/religiøse plagg, hijab, niqab, totalt styrt av familien osv osv, hvorfor holdes det helt kjeft om dette??

Hold Brillan

08.03.2017 kl.11:14

Æ vil bærre sei at bøndan gje fa'an i dejn toillat femminismen, og det e no bærre så det e, det. Så ska Sejnterpartti' hold på stemman sín, så ha femministspøkejlset bærre å skli sæ vækk fra heile partti, fer dokk vil væl itj at aill bøndan ska gå te n'Sajndberg, sjø?

Anette

08.03.2017 kl.12:22

Godt skrevet. Gratulerer med kvinnedagen, Ada!

Vegard

08.03.2017 kl.13:05

@Mansfeministen Hvis du mener at kommentarene her er fra "grinete" og "bitre" menn, hva kaller du så selve blogginnlegget? Her er det menn som tilbakeviser påstandene til Aarnstad, og menn som påpeker at kvinner får enorme særfordeler. Hvis du ikke har noe argumenter å komme med, så tror jeg de fleste ville foretrekke at du lar være å kommentere.

Svakt

08.03.2017 kl.15:55

Svakt blogginnlegg.

Du sammenligner epler og pærer når du ser på lønnsstatistikken mellom menn og kvinner. Du må ta hensyn til ulike yrker etc

Problemet er dersom som leser bloggen din uten å sette seg inn i fakta faktisk begynner å tro på det du skriver. Da blir debatten enda mer avsporet enn den er. Folk risikerer å bli "hjernevasket" og så bruker man tiden på dette fremdfor å ta tak i reelle problemer.

Vegard

08.03.2017 kl.16:43

Her er en gjennomgang av de mest tøvete parolene iår: http://www.youtube.com/watch?v=T6T-As2x1LE

Asbjørn

08.03.2017 kl.19:44

"

For i dagens samfunn vil min lille niese måtte regne med å tjene 176 000kr mindre enn min nevø. Det er langt større sjans for at nevøen min får en lederjobb enn niesen min. Det er over dobbelt så stor sjanse for at min niese ender opp i en deltidsjobb enn det er for at nevøen min gjør det samme. Det er over dobbelt så stor sannsynlighet for at nevøen min blir ordfører i kommunen enn at min niese blir det. Hvis man bare ser på kjønn."

Har du noen kilder til disse utsagnene?

Anders

08.03.2017 kl.21:36

Du får trøste deg med at det er mye større sjanse for at nevøen din tar selvmord enn at niesen din gjør det. Eller at når han har tjent sine 179000 ekstra så er han fortsatt deprimert fordi han er en av en stadig større andel menn som er ufrivillig barnløse. Å sammenligne hvem som mest sannsynlig blir ordfører er merkelig statistikk. Omtrent 0.0085% av norges befolkning er ordførere. Sjansen for å bli ordfører er forsvinnende liten i utgangspunktet.

Forøvrig kan man gjenta argumenter i andre kommentarer. Slik balansen er i utdanningsbildet for jenter/gutter for øyeblikket burde man ikke være overrasket om alt er snudd på hodet når etterslepet kommer etter om 15-20 år. Disse tingene må rettes opp NÅ om man ikke ønsker omvendt slagside.

Anne-Mari

08.03.2017 kl.23:34

Flott innlegg Ada! Fleire feministar i Senterpartiet, det kan vi like!💪👏

Thor

09.03.2017 kl.00:08

Her er hva nevøen din har å se fram til:

300% høyere sjanse for selvmord.

400% høyere sjanse for tidlig død.

1900% høyere sjanse for å dø i arbeid.

3-400% høyere sjanse for å bli rusmissbruker.

3-400% høyere sjanse for å bli hjemløs.

Han vil dø tidligere. 50% større sjanse for å bli utsatt for grov vold. Sjansen for å ende opp ensom øker med noen 100%.Og han har dårligere sjanse å få seg en god utdannelse.3-400% større sjanse for å havne i fengsel også.

Men ja, tenk på niesen din, hun vil tjene litt mindre penger.

09.03.2017 kl.16:18

Pinlig kommentarfelt, strålande innlegg! Heia Ada.

Skriv en ny kommentar

hits